Visioner og Værdier

På Søholmskolen er vi ambitiøse på vores børns vegne. Det skal de mærke hver dag i skolen. Derfor skal vi skabe en skole, hvor de ville komme, selvom de ikke skulle.

Vi prioriterer den enkelte elevs faglige udbytte højt ved at have høje forventninger til alle elever - uanset forudsætninger. Dette er én af grundstenene i vores elevsyn.

Rudersdal Kommune har en ambitiøs Børne- og Ungepolitik med høje politiske mål, som Søholmskolen arbejder målrettet ud fra.

Læring, sundhed og trivsel er de retningsgivende værdier, og det er udmøntet i tre politiske mål:

1. At alle børn og unge skal lære mere og udfordres til at udvikle deres læringspotentiale bedst muligt.
  2. At alle børn og unge skal have en sundere og fysisk aktiv hverdag samt tilbringe mere tid i naturen.
  3. At alle børn og unge skal trives bedre, færre børn skal mistrives og alle skal være aktive deltagere i fællesskaber.

Børne- og Ungepolitikken supplerer lovbestemmelser, delpolitikker og strategier på området. Samtidig er den et redskab, der udstikker værdier og retning for den sammenhængende indsats på hele børne og ungeområdet. Den er værdigrundlaget for indsatser, tilbud og fællesskaber for børn, unge og familier i Rudersdal.

Søholmskolen er en ny skole, der skal bygge på de to tidligere skolers værdier. Skolen står overfor en proces, hvor vi skal fastsætte vores nye fælles værdier med udgangspunkt i det bedste fra begge skoler. Skolens ledelse og bestyrelse arbejder målrettet på at invitere elever, forældre og medarbejdere til at bidrage til at sætte aftryk på vores værdiproces ved at indgå i et forpligtende fællesskab, hvor vi sammen skaber de bedste rammer for den skole eleverne ikke vil hjem fra, og hvor de ville komme, selv om de ikke skulle.

Vi bruger værdierne imellem elever, forældre og medarbejdere, som nødvendige forudsætninger for optimal læring og trivsel for alle på skolen.

På matrikel Bistrup arbejder vi ud fra værdierne tryghed, fællesskab, respekt og fagligt engagement

På matrikel Toftevang arbejder vi ud fra værdierne læring, kreativ & musisk, selvværd, troværdighed og demokratisk dannelse

Vi tager udgangspunkt i de eksisterende værdier gennem arbejdet med vores fælles værdiproces.