Skolens historie

Søholmskolen er en sammenlægning af de to tidligere skoler Bistrupskolen og Toftevangskolen. Skolen blev officielt sammenlagt pr. 1. august 2020, og består nu af de to matrikler- Bistrup og Toftevang.

Grundstenene for den tidligere Bistrupskolen blev lagt den 7. marts 1953. Allerede den 27. juni 1953 var skolen klar til rejsegilde. Den 24. november 1954 var skolen klar til at blive indviet. Det skete i stor stil med blandt andet tale af Borgmesteren.

Siden da er der sket meget med skolen. En naturlig udvikling af områderne omkring skolen, har gjort at der ikke er marker mere, men bebyggelse. Skolen gennemgik i 2014 en stor renovering, der skulle gøre bygningerne klar til fremtidens skole.

Den tidligere Toftevangskolen blev indviet den 2. februar 1962. Byggeriet var dog først færdig den 11. maj 1964.

Skolen er løbende blevet renoveret bl.a. med en større ombygning i årene 2009–2011, hvor skolens tidligere idrætssal blev ombygget til at danne ramme om skolens udskolingsafdeling samt pædagogisk center. I samme periode blev skolens faglokaler renoveret og i 2012 satte en renovering af skolens skolegård et punktum for den store byggeperiode.

I 1970 var elevtallet så stort, at en del af undervisningen foregik i bygningerne på Mantziusgården. I dag anvender matrikel Toftevang kun lokaler på Mantziusgården til SFK ”Den Gule Drage”.