Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Guided Reading

Hvad er Guided Reading? Se film om Guided Reading her

1.      En organisering af læseundervisningen

2.      En differentieret læseundervisning på små, homogene hold, hvor eleverne læser i niveaudelte bøger og guides i deres læsning

3.      Eleverne læser i bøger, der passer til deres niveau

4.      En Guided Reading session varer ca. 25 min

5.      Eleverne læser i nøje udvalgte bøger, der har handling/et plot. Det er ikke lydrette bøger.

6.      Eleverne støttes dagligt i deres læseudvikling af en underviser

7.      Eleverne støttes i at blive selvstændigt problemløsende via den feedback lærere giver

8.      Der lyttes dagligt til elevernes læsning, og der vurderes dagligt, hvordan det går. På baggrund af vurderingerne laves nye grupper en gang om ugen, så       læsning hele tiden er tilpasset den enkelte elevs læseudvikling

Hvorfor egentlig Guided Reading?

1.      Ingen fælles læsebog, da eleverne er på forskellige læseniveauer og derfor skal de undervises med forskelligt læsemateriale

2.      Styrke og guide eleverne ind i skriftsproget på deres niveau

3.      Styrke og guide elevernes sprog og deres sprogforståelse

4.      Fremme forståelsen af at læsning er tænkning og refleksion. Vi ønsker, at eleverne skal tænke store tanker ’high level thinking’, der kan danne grobund bl.a. til en big talk, men også på mere simple tekster. Fx hvad betyder det for historiens hovedperson? Hvad mon de har lært i historien? Hvad har jeg lært? Hvad sætter det læste gang i hos mig? Har jeg oplevet noget lignende i mit liv? Læsning er andet afkodning. 

5.      Guide en læseadfærd med fokus på at problemløse ved at bruge en vifte af læsestrategier og med en stærk opmærksomhed på læseforståelse