Synlig læring

Søholmskolen samarbejder ligesom resten af Rudersdal skolevæsen med Gentofte og Gladsaxe i et 3K samarbejde i projektet: ”Alle børn skal lære, at lære, mere”.

Målet er, at alle børn skal lære at lære mere, og for at realisere målet får alle lærerne, pædagoger og ledere i de tre kommuner et stort kompetenceløft inden for synlig læring, så de kan støtte eleverne i at gøre det størst mulige fremskridt i skolen.

Du kan læse mere om projektet på  https://skole.rudersdal.dk/skole/temaer/laere-laere

Kort fortalt handler synlig læring om at se læring fra barnets perspektiv. Barnet skal forstå meningen med at gå i skole, og hele tiden kunne svare på følgende tre spørgsmål:

• Hvor er jeg?
  • Hvor skal jeg hen?
  • Hvad er mit næste skridt?

Ved at stille disse spørgsmål bliver barnet opmærksom på sin læring. Det er her, det ’synlige’ i synlig læring ligger. Målet er, at barnet hele tiden udvikler sig, samtidig med at han eller hun bliver sin egen lærer.

FIRE 'HURTIGE' OM SYNLIG LÆRING

• Fokus på indsats, udvikling og fremskridt frem for resultat
  • Forvirring, frustration og fejl er en naturlig del af at lære
  • Børnene skal lære at reflektere og stille gode "hvorfor"-spørgsmål