Skolestart

Det er en stor forandring i familien, når barnet skal starte i skolen. Et stort skift, der kan give anledning til mange glæder og spændte forventninger, men også uvished og bekymringer. Vores mål er at give barnet forudsætninger for at træde ind i skolens sociale og faglige rammer og give barnet følelsen af at ”høre til”. Vi har evidens på, at oplevelsen af at ”høre til” er en af de mest afgørende faktorer for en succesfuld skolestart og skoleliv.

Mens voksne ofte ser skolestart som et skift, der gør barnet større, vil barnet ofte selv opleve, at det bliver mindre. Vores opgave som skole er, sammen med jer forældre, at få barnet til at føle sig tryg i det skift, så barnet kan koncentrere sig om at danne nye relationer og indgå i et fællesskab. Tryghed opnår vi ved et godt, varmt og konstruktivt samarbejde, tydelige og forventningsfulde voksne samt forudsætninger for at ”høre til”.

På Søholmskolen vil vi altid indgå i dialog med jer, da I kender jeres børn bedst. Tøv ikke med at kontakte os, særligt i barnets første tid er den gode dialog vigtig for alle parter.

Gode råd til forældre om skolestart

Skole og Forældre har samlet en række af de mest almindelige gode råd til forældre, hvis barn skal begynde i 0. klasse:

• Dit barn kan være nervøs, spændt eller træt de første dage og uger. Vær klar til at trøste og hygge.
  • Vær opmærksom på, at dit barn kan mere, end du tror.
  • Spørg dit barn, hvad det har lavet i dag, og vær aktivt lyttende og deltagende.
  • Giv dit barn tid til selv at etablere sig i klassefællesskabet. Bidrag og hjælp til, men styr ikke alt.
  • Lyt altid med forståelse til dit barn, men vid også, at ting kan opleves på flere måder.
  • Du er rollemodel for dit barn, vis vejen til læring, positivt samvær og forståelse for fællesskabet.
  • Børn lærer på forskellige tidspunkter og på forskellig måde. Find ud af, hvordan dit barn lærer og bliver engageret - og fortæl dine observationer til de ansatte.
  • Accepter at nogle ting kan være svære for dit barn at lære og hjælp, så godt du kan.
  • Du og dit barn skal være sammen med de andre børn og forældre i de næste 10 år. Hvis du lærer dem at kende fra starten - når der ikke er nogle konflikter - bliver det nemmere at løse konflikterne, når de efterhånden opstår.
  • Fortæl dit barn de gode historier om din egen skolegang. Fortæl også, hvordan du selv overvandt svære ting i din skolegang.
  • Undervisning er på nogle punkter anderledes i dag, end da du gik i skole. Spørg, hvordan du bedst kan hjælpe dit barn, hvis du er i tvivl.